12162017Σαβ
ΕνημέρωσηΠεμ, 09 Νοε 2017 11am

Πρόσωπα και Θέματα

Μανώλης Βαρδάκης -Ενημερώνοντας για την ανακύκλωση

12_1
12_2

Πρόσωπο : Μανώλης Βαρδάκης

Θέμα : Ενημερώνοντας για την ανακύκλωση

 

Τι σημαίνει να είσαι «σκουπιδιάρης» - σήμερα;

Να ξεκινήσω από το ότι σε καμία περίπτωση δεν νιώθω «σκουπιδιάρης» (προέκταση του σκουπιδιού)  όμως την θεωρώ μια πολύ καλή λέξη όταν ξεκινώ παρουσιάσεις σε νηπιαγωγεία  και δημοτικά γιατί αμέσως συγκεντρώνω το ενδιαφέρον των παιδιών. Θεωρώ ότι είναι ίσως το πιο παρεξηγημένο επάγγελμα .

Σήμερα ο υπάλληλος καθαριότητας του Δήμου ή ο υπάλληλος φορέα διαχείρισης αποβλήτων έχει μια πολύ απαιτητική και δύσκολή εργασία , εργασία που συνεχώς αναβαθμίζεται, διαχέεται από ένα διαρκώς ανατρεπόμενο-αναβαθμιζόμενο από άποψης νομοθεσίας περιβάλλον με απαίτηση προσαρμογής σε νέες τεχνολογίες και τάσεις.

Παράλληλα αντιμετωπίζει την απαξίωση από την κοινωνία-πολίτες τόσο από το αντικείμενο (σκουπίδι) και την λειτουργία όσο για το κόστος που έχει η ορθολογική (νόμιμη και φιλοπεριβαλλοντική) διαχείριση του. «Θέλω ανακύκλωση και σωστή διαχείριση των απορριμμάτων μου, μακριά από εμένα και χωρίς να πληρώσω»!!

Επίσης ο κόσμος ξεχνά εύκολα. Η εποχή του Κουρουπητού δεν ήταν πριν από 100 χρόνια. Πριν 11 χρόνια γίναμε το κακό σημείο αναφοράς σε όλη την Ευρώπη και σήμερα στα Χανιά έχουμε την καλύτερη διαχείριση απορριμμάτων στην Ελλάδα και βρισκόμαστε στην 2η θέση πανελλαδικά σαν περιοχή, στην ανακύκλωση με κιλά ανά κάτοικο μετά το πρόγραμμα του Αμαρουσίου (ένα πρόγραμμα διαλογής στην πηγή που λειτουργεί περισσότερα από 20 χρόνια). Ποιος τα θυμάται ή τα γνωρίζει αυτά;

Απασχολούμε σε μια Επιχείρηση με μοναδικό έργο για τα δεδομένα της Ελλάδος με όλες τις δράσεις της πλήρως αδειοδοτημένες, με επιστημονικό προσωπικό που αντιστοιχεί στο 10% του συνόλου των εργαζόμενων και με αποτέλεσμα όλου αυτού που πραγματοποιείται σήμερα στα Χανιά η ΔΕΔΙΣΑ και ο Διευθύνων Σύμβουλος της κ.Κοπάσης να κατέχει τη θέση του  προέδρου του δικτύου των ΦοΔιΣΑ (φορέων διαχείριση στερεών αποβλήτων της Ελλάδος).

Έτσι στο τέλος των παρουσιάσεων τα παιδιά έχουν πειστεί για το έργο μας, γεγονός που εμφανίζεται όταν τα ρωτώ «πόσοι από εσάς θα ήθελαν να κάνουν την ίδια δουλειά με εμένα στο μέλλον» και η συντριπτική πλειοψηφία τους το επιθυμεί.

 

Η εμπειρία του να ενημερώνεις μαθητές….

Πραγματικά μοναδική. Τα παιδιά είναι στην κυριολεξία «σφουγγάρια» που προβληματίζονται έντονα από τα περιβαλλοντικά προβλήματα και αφομοιώνουν τα οφέλη της ανακύκλωσης. Έχουν άποψη και δεν είναι λίγες οι φορές που έχουν πρακτικές προτάσεις που ανά περίπτωση και εμείς στην ΔΕΔΙΣΑ τις έχουμε εφαρμόσει έστω και πιλοτικά.

Αυτό όμως που με «τρελαίνει» είναι όταν αρκετές φορές στο τέλος παρουσιάσεων σε μικρά παιδιά (νηπιαγωγείο, 1η και 2α δημοτικού) έρχονται προς εμένα προσφέροντας μου μία ζωγραφιά, ένα χάδι ή ένα φιλί! Τι άλλο μπορώ να ζητήσω απ’ αυτή τη ζωή εγώ ένας «σκουπιδιάρης»;

 

Σε ποιο βαθμό τα παιδιά είναι δεκτικά σε περιβαλλοντικούς προβληματισμούς;

Πραγματική ιστορία! Όπως έχεις παρατηρήσει στις παρουσιάσεις δείχνουμε και κάποιες φωτογραφίες όπου κάποιοι «κακοί πολίτες» ρίχνουν σκουπίδια στους δρόμους και το συζητούμε στην τάξη (περιβάλλον και πολιτισμός).

Ήμουνα με υπηρεσιακό όχημα, κάπνιζα και σταμάτησα σε ένα ψιλικατζίδικο για να πάρω κάτι. Βγαίνοντας από το όχημα πέταξα το τσιγάρο στο δρόμο και μπαίνοντας μέσα στο μαγαζί συναντώ τρία παιδάκια (δημοτικού) που μου λένε «καλημέρα κύριε Μανώλη».

Εγώ με μεγάλη χαρά (που με θυμόντουσαν) τα χαιρετώ, ψωνίζω και βγαίνοντας τα συναντώ να με περιμένουν έξω από το κατάστημα, κάνοντας μου την εξής ερώτηση : «κύριε Μανώλη πιστεύετε ότι είναι σωστό κάποιος να πετά το τσιγάρο του στον δρόμο και μάλιστα αναμμένο;»

Δάσκαλε που δίδασκες;;;;;;;;

 

Σε ποιο βαθμό τα παιδιά μπορούν να επηρεάσουν την καθημερινή μας

Πραγματική ιστορία νο2! Παίρνει τηλέφωνο ένας γονέας στην ΔΕΔΙΣΑ επιμένοντας να μιλήσει μαζί μου. Επειδή έλειπα στην Αθήνα συνομιλούμε μετά από 2 ημέρες ρωτώντας με κάποια πράγματα για την ανακύκλωση και αν είναι αλήθεια.

Του απαντώ στις ερωτήσεις του και τον ρωτώ για πιο λόγο έχει αυτές τις απόρροιες και ήθελε να μιλήσει μόνο μαζί μου; «Κύριε Βαρδάκη μετά την παρουσίαση που κάνατε στο … σχολείο, ο υιός μου καθημερινά ελέγχει τα σκουπίδια του σπιτιού μας, πολλές φορές αφαιρεί πράγματα από τον κοινό κάδο που θεωρούσαμε ότι δεν ανακυκλώνονται και τα βάζει στην ανακύκλωση. Όταν πάλι επιστρέφει από το σχολείο ψάχνει να βρει τι μπορεί να ψωνίσαμε και μας κάνει παρατήρηση αν κάποια συσκευασία δεν ανακυκλώνεται και βέβαια δεν μπορώ να του πω τίποτα, γι αυτό το λόγο σας έψαχνα να μιλήσουμε!»

 

Ποια είναι η ποιο δύσκολη ερώτηση που έχεις δεχτεί ποτέ από μαθητή;

Τα παιδιά δεν κάνουν δύσκολες ερωτήσεις, απλά ορισμένα θέματα είναι δύσκολο να απαντηθούν-εξηγηθούν σε κάποιες μικρές κυρίως ηλικίες. Επίσης είναι και κάποια ζητήματα αποβλήτων που δεν είναι αρμοδιότητα της ΔΕΔΙΣΑ αλλά τα παιδιά γνωρίζοντας εμάς, «απαιτούν» λύση, θέτοντας το ερώτημα γιατί δεν έχει γίνει κάτι ακόμα.

Αυτό που θυμάμαι και με βρήκε εντελώς απροετοίμαστο, ήταν το 2005 όταν ξεκινούσαμε τις ενημερώσεις στα σχολεία, σε ένα νηπιαγωγείο, η ερώτηση παιδιού ήταν : «ποιος ανακάλυψε την ανακύκλωση και που έγινε πρώτη φορά»!

 

Οι ρυθμοί αφομοίωσης της ανακυκλωτικης κουλτούρας είναι ανάλογη με τους ρυθμούς παραγωγής των σκουπιδιών μας;

Σε καμιά περίπτωση και να ευχαριστήσω τους Χανιώτες για την συμμετοχή τους στο πρόγραμμα, αλλά οι ρυθμοί ανακύκλωσης είναι πολλαπλάσιοι σε σχέση με τον αύξηση των αστικών απορριμμάτων.

Έτσι ενώ τα τελευταία πέντε χρόνια έχουμε αύξηση 1 με 3 % στα αστικά απορρίμματα η ανακύκλωση πέραν των πρώτων ετών που υπήρχε και παράλληλη ανάπτυξη κάδων και κινιόταν με ρυθμούς 80% ανά έτος στα τελευταία 2 χρόνια που δεν υπάρχει ιδιαίτερη τοποθέτηση νέων κάδων (έχουμε και μείωση λόγο «εμπρησμών») ο ρυθμός αύξησης της ανακύκλωσης είναι από 12 έως 25%.

 

Θεωρείς ότι οδηγούμαστε σε γενιές που θα δώσουν απάντηση στη διαχείριση των σκουπιδιών τους ή …

Σίγουρα. Μιλάμε για νέες μορφές διαχείρισης απορριμμάτων που απαιτούν αλλαγή στον τρόπο ζωής, στις συνήθειες μας και κυρίως στην νοοτροπία μας. Ο ενεργός πληθυσμός με τους ρυθμούς που κινείται είναι δύσκολο να αφομοιώσει τις νέες ανάγκες και «αγνοεί» την αναγκαιότητα τους.

Το μέλλον μας είναι τα παιδιά και πιστεύουμε ότι όταν η σημερινή μαθητική νεολαία εισέλθει στην παραγωγή θα είναι πολύ καλύτερα ενημερωμένη και προσαρμοσμένη στις περιβαλλοντικές απαιτήσεις της ζωής.

Αυτό βέβαια σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να συμβεί από μόνο του. Απαιτεί συνεχή εκπαίδευση από το σχολικό περιβάλλον (εξόν και  θεωρούμε σημαντικότατη την συμβολή των εκπαιδευτικών) αλλά και διαρκή περιβαλλοντική ενημέρωση από φορείς (όπως η ΔΕΔΙΣΑ) και γενικά εμάς τους μεγαλύτερους.

 

Τελικά τι είναι η ανακύκλωση για σένα;

Ξέρω ακούγεται κλισέ αλλά το εννοώ, είναι τρόπος ζωής! Σε προσωπικό-οικογενειακό επίπεδο πλέον είναι βίωμα, χωρίς να είναι υπάρχει η παραμικρή υπόνοια ότι κουράζει ή απαιτεί επιπλέον κόστος ή χρόνο από την καθημερινότητα μου.

Σε επαγγελματικό και κοινωνικό επίπεδο μπορεί να αισθάνομαι περήφανος που ασχολούμαι με αυτό το αντικείμενο ή όταν επικοινωνούνε μαζί μας (στην ΔΕΔΙΣΑ) από όλη την Ελλάδα ζητώντας μας πληροφορίες και στοιχεία, όμως παραμένει ένας προβληματισμός και ένα άγχος βλέποντας καθημερινά τα περιβαλλοντικά προβλήματα (πχ κλιματική αλλαγή) και τις δυνατότητες που έχει η ανάπτυξη της ανακύκλωσης στον τόπο μας ή τις βελτιώσεις που πρέπει να γίνουν.

Δεν υπάρχει για μας, πίστεψε με μιλάω και εκφράζω μεγάλο μέρος των ανθρώπων της ΔΕΔΙΣΑ, η πολυτέλεια της αναμονής μέχρι την εποχή που η σημερινή μαθητική γενιά, καλύτερα εκπαιδευμένη και περιβαλλοντικά συνειδητοποιημένη γίνει παραγωγική.

 

Ο Μανώλης Βαρδάκης…

Γεννημένος το 1973 στην Κεφαλλονία (εξόν και η τρέλα του), σήμερα είναι παντρεμένος με ένα παιδί και κατοικεί στα Χανιά.

Είναι κάτοχος 2 πτυχίων από το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών (Εγγείων Βελτιώσεων-Γεωργικής Μηχανικής και Γεωργικής Οικονομίας) και Μεταπτυχιακού Διπλώματος από ΕΜΠ.

Μέχρι το 2003 εργαζόμενος στον ιδιωτικό τομέα και από το 2004 εργάζεται στην ΔΕΔΙΣΑ. Το διάστημα 2005-2008 ήταν υπεύθυνος Εναλλακτικής Διαχείρισης, Ενημέρωσης Ευαισθητοποίησης Κοινού καθώς και Marketing. Από το  2008 είναι Διευθυντής Εναλλακτικής Διαχείρισης της ΔΕΔΙΣΑ ΑΕ (ΟΤΑ).

Έχει πραγματοποιήσει περισσότερες από 300 παρουσιάσεις-ομιλίες, από το 2005 έως σήμερα, σε νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια, λύκεια, ειδικά σχολεία, ΚΑΠΗ, συλλόγους, περιβαλλοντικές ομάδες και οργανώσεις, ομίλους, κατασκηνώσεις, καλοκαιρινά προγράμματα για παιδιά, Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, προσκόπους και οδηγούς, αθλητικές ενώσεις και γενικά όπου έχει ζητηθεί από την ΔΕΔΙΣΑ να παραβρεθεί και να συμμετέχει με σκοπό την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση πολιτών ή μαθητών, σε θέματα διαχείρισης απορριμμάτων και περιβάλλοντος.