Πρόσωπα και Θέματα

Μαρία Ροδουσάκη / Ο Σύνδεσμος για την Διάδοση των Καλών Τεχνών στην Κρήτη

podousaki-w
Panorama441

Πρόσωπο : Μαρία Ροδουσάκη

Θέμα:    Ο Σύνδεσμος για την Διάδοση των Καλών Τεχνών στην Κρήτη

Ο  Σύνδεσμος για την Διάδοση των Καλών Τεχνών στην Κρήτη δραστηριοποιείται κοντά 90 χρόνια. Έχοντας στο ενεργητικό του μια συνεχή πολιτιστική παρέμβαση αλλά και έχοντας ένα από ποιο όμορφα κτήρια στην καρδιά της πόλης έχει γαλουχήσει, άμεσα ή Έμεσα, πολλούς Χανιώτες. Για τον σύνδεσμο, την μέχρι τώρα δράση αλλά και τα σχέδια  μιλήσαμε με την πρόεδρο του   κ. Μαρία Ροδουσάκη.

Συνέντευξη Ματθαίος Φραντζεσκάκης

 

Ο Σύνδεσμος

Πώς και πότε ξεκίνησε ο Σύνδεσμος για την Διάδοση των Καλών Τεχνών στην Κρήτη;

Κύριε Φραντζεσκάκη, θέλω να σας ευχαριστήσω θερμά που μας δίνετε την δυνατότητα με αυτή την συνέντευξη να απευθυνθούμε στο κοινό που διαβάζει την έγκριτη εφημερίδα σας «ΠΥΞΙΔΑ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ». Ο Σύνδεσμος για την Διάδοση των Καλών Τεχνών στην Κρήτη ιδρύθηκε στις 9/12/1923 στα Χανιά με σκοπό την πνευματική Καλλιέργεια την μόρφωση και ψυχαγωγία των μελών του σε συνδυασμό με τη διάδοση της μουσικής, χορού, εικαστικών, θεατρικής και κινηματογραφικής τέχνης, της καλλιτεχνικής και πνευματικής παράδοσης της Κρήτης. Στεγάζεται στο πολύ γνωστό σε όλους Βενιζέλειο Ωδείο Χανίων.

Η ιδέα τις ίδρυσης του ανήκει στον Μανόλη Σκουλούδη, Φλωρεντίνη Καλούτση και Κ.Χρυσάκη. Το πρώτο Δ.Σ. αποτέλεσαν οι Ε.Βαρούχας, Κ.Φούμης, Ν.Πάλλης και κ. Κοκότσης. Ο Σύνδεσμος σήμερα έχει 250 εγγεγραμμένα μέλη και διοικείτε από Δ.Σ. που εκλέγεται ανά διετία  τον Φεβρουάριο μεταξύ των μελών που έχουν εγγραφεί τουλάχιστον ένα έτος και θα θέσουν υποψηφιότητα. Το Δ.Σ. είναι άμισθο.

 

Ποιες είναι οι δράσεις που αναπτύσσει;

Στο  Βενιζέλειο Ωδείο λειτουργούν σχολές Κλασική Μουσικής, Παραδοσιακής Μουσικής, Βυζαντινής Μουσικής, Λαϊκής Μουσικής, Μοντέρνας, Βασικής Μουσικής Παιδείας, Ελαφρού Τραγουδιού, Μουσικής Δωματίου καθώς και τμήματα Χορωδίας και Χορού(μοντέρνου και κλασικού). Στις σχολές αυτές γράφονται κάθε χρόνο 500 μαθητές περίπου και διδάσκουν 35 καθηγητές. Φιλοξενείτε η Χορωδία Χανίων, έχει μόνιμη έδρα από το 1985 το ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης και η Θεατρική Ομάδα του Πολυτεχνείου Κρήτης.

Επίσης  πραγματοποιούμε πολλές εκδηλώσεις καλλιτεχνικές και πνευματικές δικές μας αλλά και παραχωρούμε το χώρο του θεάτρου σε διάφορους πολιτιστικούς φορείς της πόλης.

 

Κάποιοι λένε ότι η δράση του Ωδείου έχει ουσιαστικά απορροφήσει την όποια άλλη δραστηριότητά σας. Είναι έτσι;

 

Ο Σύνδεσμος για την Διάδοση των Καλών Τεχνών είναι μη κερδοσκοπικό σωματείο, έχει το πλεονέκτημα να κατέχει δικό του κτήριο το Βενιζέλειο Ωδείο αλλά και την υποχρέωση να το λειτουργεί και να το συντηρεί. Μοναδικά έσοδα του Συνδέσμου είναι τα δίδακτρα που πληρώνουν οι γονείς για τις σπουδές των παιδιών τους και κάποιες χορηγίες μικρές ή μεγάλες κατά καιρούς. Είναι λοιπόν φυσικό να μας ενδιαφέρει η σταθερά αυξανόμενη λειτουργία του Ωδείου γιατί μέσα απ΄ αυτήν εξασφαλίζουμε την οικονομική μας αυτοτέλεια και μπορούμε να πραγματοποιούμε και τις πολιτιστικές εκδηλώσεις μας οι οποίες είναι στην πλειονότητά τους με δωρεάν είσοδο.  Εξάλλου επιδίωξη και χαρά μας είναι να ωθήσουμε όσο περισσότερα παιδιά μπορούμε  να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους στο μαγικό και δύσκολο κόσμο τις μουσικής να φτάσουν στο Πτυχίο και στο Δίπλωμα και να γίνουν οι Καλλιτέχνες που θα φιλοξενούμε στα ρεσιτάλ και στις συναυλίες μας.

 

Αν απολογιστικά σας ζητάγαμε να αξιολογήσετε 3-4 μεγάλες στιγμές του Συνδέσμου για την Διάδοση των Καλών Τεχνών. Ποιες θα ήταν αυτές;

Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πιάνου στο Βενιζέλειο Ωδείο με κριτική επιτροπή Αλίκη Βατικιώτη, Νέλλη Σεμιτέκολο, Κώστας Γαϊτάνος το 1984.

Ρεσιτάλ Πιάνου με την Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου το 2007.

Παραστάσεις με το έργο του Μορίς Ραβέλ «το παιδί και τα μάγια» του Ευρωπαϊκού Κέντρου Όπερας το 2009.

Η απονομές υποτροφιών στους αριστούχους μαθητές του Βενιζέλειου Ωδείου κάθε χρόνο.

Το Ωδείο

Το Ωδείο έχει μια ιδιαίτερη δυναμική στο πέρασμα του χρόνου. Θέλετε να μας δώσετε κάποια στοιχεία;

Είναι γεγονός ότι από το 1995 και μετά το Ωδείο έχει μια σταθερή και δυναμικά ανοδική πορεία χρόνο με το χρόνο. Κατά την γνώμη μας έχει εγκατασταθεί στην συνείδηση του κόσμου

ότι στο ΒΩΧ γίνετε σοβαρή δουλεία. Συνεργαζόμαστε από το 1996 με το Ελληνικό Ωδείο Αθηνών σε θέματα σπουδών και εξετάσεων. Είμαστε το μεγαλύτερο περιφερειακό παράρτημα του Ελληνικού Ωδείου στην Ελλάδα. Επίσης δέκα με δεκαπέντε εκδηλώσεις πραγματοποιούνται κάθε χρόνο από μας ή στην αίθουσα του θεάτρου ή στην μικρότερη αίθουσα «Αλίκη Βατικιώτη» με παρουσία πολύ κόσμου. Είναι ρεσιτάλ πιάνου, κιθάρας, πνευστών, jazz μουσικής, μουσικής δωματίου, χορωδίας, αφιερώματα σε σημαντικούς Έλληνες καλλιτέχνες και λογοτέχνες. Δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι ήμαστε μια κοιτίδα πολιτισμού που λειτουργεί όλο το χρόνο από το πρωί έως το βράδυ κάθε μέρα.

 

Ως Ωδείο ποιοι είναι οι στόχοι σας;

Το Βενιζέλειο Ωδείο Χανίων έχει πολυκύμαντη ιστορία και η ύπαρξή του έχει περάσει όπως διηγούνται οι παλαιότεροι μέσα από συμπληγάδες. Υπήρξε εποχή που σ΄αυτό το ιστορικό κτήριο λειτουργούσε μόνο κινηματογραφική λέσχη. Το ότι εδώ και 25 χρόνια η πορεία του είναι ανοδική είναι και ο κύριος στόχος μας. Οι σκέψεις και οι δράσεις μας και όλη η προσπάθεια του Δ.Σ. στοχεύει σ΄ αυτό. Λίγο ακόμα ψιλότερα και σίγουρα όχι χαμηλότερα.

 

Τα σχέδια

Έχετε πρόσφατα ανανεώσει την θητεία σας στο συμβούλιο του Συνδέσμου. Θα θέλαμε τα άμεσα σχέδια σας όσον αφορά την καλλιτεχνική δράση σας.

Να ευχαριστήσω τα μέλη του Συνδέσμου που για τρίτη συνεχόμενη διετία με εξέλεξαν στην προεδρία του Συνδέσμου. Η εμπιστοσύνη τους είναι τιμή για το πρόσωπό μου όπως και για τα υπόλοιπα μέλη του Δ.Σ. Η καλλιτεχνική δράση του ΒΩΧ προτείνεται από τον Καλ/κό Δ/ντή  κ. Μεντζελόπουλο το Σεπτέμβριο στην αρχή της σχολικής περιόδου σε συνεργασία με την έφορο σχολών η οποία είναι μουσικός. Το Δ.Σ. εγκρίνει και αποφασίζει για την πραγματοποίηση των καλλιτεχνικών δράσεων. Έχουμε ακόμη για φέτος ρεσιτάλ κιθάρα με τον Μανόλη Αναστασάκη, συναυλία μουσικής δωματίου με την Ντόρα Μανιτάκη και Αλέξη Έντμοντ, συναυλία με το Φωνητικό Σύνολο «Φωνές Ψυχής» , συναυλία μουσικής δωματίου με την Άννα Μαλεκάκη και Μαρία Παπουτσάκη, Αφιέρωμα στον συνθέτη Δημήτρη Καψωμένο και Αφιέρωμα σε τραγούδια για μικρούς και μεγάλους της Τατιάνας Ζωγράφου.

 

Και με το κτήριο που σας στεγάζει τι σχεδιάζετε;

 

Το Βενιζέλειο Ωδείο κτίστηκε το 1930 σε οικόπεδο που παραχώρησε ο Δήμος Χανίων με δωρεά που διαχειρίστηκε η Έλενα Βενιζέλου και η μητέρα της Βιργινίας Σκυλίτση οι οποίες είχαν και την  ιδέα να κτιστή Ωδείο στην πόλη μας, και μια δωρεά 250.000 δραχμές από τον Ελευθέριο Βενιζέλο. Στην αρχή ονομάστηκε Ωδείο Χανίων και μετά τον θάνατο του Βενιζέλου, Βενιζέλειο Ωδείο Χανίων. Τα τελευταία χρόνια με γενναία χορηγία του Συλλόγου «Φίλοι Αλίκης Βατικιώτη» έχουμε ανακαινίσει την αίθουσα «Αλίκη Βατικιώτη» και όλο τον περιβάλλοντα χώρο του κτηρίου. Επίσης σε σύμπραξη με το ΔΗΠΕΘΕΚ ανακαινίσαμε χώρους που βρίσκονται στο υπόγειο. Έχουμε μελέτη για την ολοκληρωτική ανακαίνιση και αποκατάσταση του κτηρίου από τους αρχιτέκτονες Δημήτρη και Σουζάνα Αντωνακάκη. Βρισκόμαστε στην προσπάθεια εξασφάλισης του ποσού που χρειάζεται για να γίνει αυτή η εργασία.

 

Σε μία συνέντευξη σας πρόσφατα αναφερθήκατε στην ανάγκη και η πολιτεία να συμβάλει στην επισκευή του κτηρίου στην Ν.Φωκά. Θα συμφωνούσατε σε μία κατεύθυνση όπου η πολιτεία θα συνέβαλε στην αποκατάσταση και σεις θα παραχωρούσατε την αίθουσα εκδηλώσεων σε μικρές ομάδες και πολιτιστικούς φορείς κάποιες μέρες το χρόνο;

 

Είναι κάτι παραπάνω από βέβαιο ότι το κτήριο μας έχει απόλυτη ανάγκη τη συνολική αποκατάσταση. Η μελέτη Αντωνακάκη προβλέπει την διαμόρφωση χώρων για την λειτουργία του θεάτρου (καμαρίνια, βεστιάριο, σκηνή, γραφεία) τα οποία έχουν μείνει ημιτελή από την προσθήκη του 1980. Όταν γίνει αυτό το ΒΩΧ θα διαθέτει μια μοναδική αίθουσα θεάτρου χωρητικότητας 250 ατόμων και το υπόλοιπο κτήριο που χρησιμοποιείται ως διδασκαλείο μετά την ανακαίνιση θα είναι πιο σύγχρονων προδιαγραφών.  Χωρίς την βοήθεια της πολιτείας ή κάποιων μεγάλων χορηγών είναι αδύνατον να πραγματοποιήσουμε αυτό το όνειρό μας. Όσο για το αν θα παραχωρούσαμε την αίθουσα εκδηλώσεων σε πολιτιστικούς φορείς θα το κάνουμε με μεγάλη χαρά. Άλλωστε είναι κάτι που κάνουμε και τώρα. Η θέση που βρίσκετε το κτήριο, τα πάρκινγκ που υπάρχουν και εντός και έξω απ΄ αυτό, η ιστορική του διαδρομή που συνδέεται με την πορεία της πόλης των Χανίων συνηγορούν  και στο να ανακαινιστεί και να είναι διαθέσιμο σε όποιον πολιτιστικό φορέα το ζητήσει.