Πρόσωπα και Θέματα

«Ποδηλάτρεις»

podilatreis logo
images

Είναι λάτρεις του ποδηλάτου και κινούνται και στην πόλη. Ή καλύτερα προσπαθούν να κινούνται στην πόλη. Μετακινούνται, προβληματίζονται και προβληματίζουν, παρεμβαίνουν, διασκεδάζουν, παίζουν... Μαζί μας οι «Ποδηλάτρεις»…

Πως δημιουργήθηκε η συλλογικότητα «Ποδηλάτρεις»;

Από την ευτυχή συγκυρία να βρεθούν στο « ίδιο μέρος και ώρα» άνθρωποι που αγαπούν το ποδήλατο.

 

Ποιες είναι οι δραστηριότητες των «Ποδηλάτρεων»;

- ποδηλατοπορείες,

- διεκδίκηση για το ποδήλατο με παρεμβάσεις σε δημοτικά συμβούλια και δημοσίευση κειμένων στον τοπικό τύπο,

- κατασκευή ποδηλατοδρόμων,

- δράσεις όπως τα κοινόχρηστα Μπλε Ποδήλατα,

- εθελοντική συνεισφορά σε θέματα παιδείας (φάκελος «ποδηλατώ με ασφάλεια» ,ποδηΛάτρεις 2007)

-το Φεγγάρι στη ρόδα (το ετήσιο παιχνίδι μας),

-αλλά και άλλα παιχνίδια (βλ Alleycat) και πολλές εκδρομές,.

- φεστιβάλ ποδηλατικών ταινιών, έκθεση τέχνης (ακτίνα Χ) για το ποδήλατο

Λειτουργούμε με άξονα τις αποφάσεις της εβδομαδιαίας μας ανοιχτής συνέλευσης όπου και γίνονται όλες εκείνες οι ζυμώσεις απόψεων και ιδεών που θα  παράξουν όλα τα παραπάνω ( δείτε και www.podilatreis.gr)

 

Τι ποσοστό των συμπολιτών μας εκτιμάτε ότι χρησιμοποιούν σήμερα ποδήλατο για τις καθημερινές του μετακινήσεις και τι προβλήματα αντιμετωπίζουν;

Δεν μπορούμε να εκτιμήσουμε με ακρίβεια. Το μόνο που είμαστε σίγουροι είναι ότι τα ποδήλατα έχουν πολλαπλασιαστεί τρομερά στα Χανιά. Το βλέπεις στους δρόμους. Πριν 4-5 χρόνια συνθηματικά πολλές φορές χτυπούσαμε το κουδουνάκι μεταξύ μας οι ποδηλάτες, ακόμα και αν ήμασταν άγνωστοι. Τώρα συναντάς τόσα πολλά σε κάθε δρομολόγιό σου που θα ήσουν γραφικός αν συνέχιζες. Αλλά και τα ποδηλατάδικα της πόλης, είναι από τους ελάχιστους επαγγελματίες που δεν έχουν προβλήματα λόγω κρίσης.

 

Με ποιους τρόπους θα μπορούσε να αυξηθεί η χρήση του ποδηλάτου στα Χανιά;

Με ποδηλατόδρομους, γενικό συγκοινωνιακό σχεδιασμό, πεζοδρομήσεις, περισσότερα ΜΜΜ και πιο εκτεταμένο δίκτυο αυτών, αποθάρρυνση της χρήσης ΙΧ, (ειδικά στο κέντρο), κοινόχρηστα ποδήλατα, παιδεία, παιδεία και παιδεία, για να έχουμε σε 20 χρόνια "φυσικούς" ποδηλάτες που θα θεωρούν αδιανόητο να κατεβαίνουν στο κέντρο με το αυτοκίνητο. Αλλά και με έναν επαναπροσδιορισμό των συνηθειών μας ως κάτοικοι αυτής της πόλης. Ναι, μπορείς να μην πάρεις το αυτοκίνητο στη δουλειά αν μένεις κοντά (με ένα χρόνο υποχρεωτική "θητεία" σε μια πόλη σαν την Αθήνα-ίσως και επανεκτιμούσαμε τον όρο απόσταση). Ο χρόνος και το χρήμα που γλιτώνεις με το ποδήλατο είναι τόσο σημαντικά, που η χρήση ΙΧ φαντάζει σχεδόν μαζοχιστική τάση.

 

Πως οραματίζεστε τις συγκοινωνίες στην πόλη των Χανιών;

Αστικά λεωφορεία με δίκτυο εξαπλωμένο παντού και που δε θα επιβαρύνει με τις αφετηρίες του το κέντρο της πόλης. Η Αγορά είναι περικυκλωμένη με αφετηρίες λεωφορείων, εμποδίζοντας αρκετά τη ροή των αυτοκινήτων. Κυκλικά mini-bus σε περιοχές χαμηλής κίνησης. Αφετηρίες και τερματισμοί λεωφορείων με πάρκινγκ για την μεταβίβαση οδηγών ΙΧ, αποδοχή επιβίβασης ποδηλάτων στα λεωφορεία, ειδικά σε δρομολόγια σε περιοχές έντονης κλίσης (βλ.Κουνουπιδιανά) . Με στάσεις και φωτεινούς σηματοδότες ενημέρωσης της πορείας του λεωφορείου.

 

Τι εμπόδια βλέπετε να υπάρχουν στην υλοποίηση αυτού του οράματος;

Η εύκολη δικαιολογία τύπου: "λεφτά δεν υπάρχουν", ή "ο Καλλικρατικός Δήμος δεν έχει οργανωθεί ακόμα" είναι όπως είπαμε δικαιολογίες. Υπάρχουν πράγματα που μπορούν να γίνουν χωρίς πολλά έξοδα. Ακόμα και η απλή τήρηση του ΚΟΚ που είναι εντελώς ανέξοδη θα μπορούσε να βελτιώσει το κυκλοφοριακό. Χρειάζεται γενικός σχεδιασμός από ειδικούς και όχι αποσπασματικές κινήσεις. Επίσης πρέπει να αρχίσουν να καταλαβαίνουν οι τοπικοί άρχοντες ότι  το "πολιτικό κόστος" για την λήψη κάποιων μέτρων είναι ελάχιστο σε σχέση με το μακροπρόθεσμο πολιτικό, μα κυρίως κοινωνικό κέρδος. Οι κάτοικοι των Χανίων έχουν αισθητήρια ποιότητας και ακόμα και αν πρ

οσωρινά τους χαλάσεις τη συνήθειά τους, θα το εκτιμήσουν αμέσως μετά.

Το «φεγγάρι στη Ρόδα»

 

Τι είναι και πως προέκυψε η ιδέα για το «φεγγάρι στη Ρόδα»;

Το φεγγάρι στη Ρόδα, ως τίτλος σημαίνει Πανσέληνος στην κρητική διάλεκτο. Είναι ένα ποδηλατικό παιχνίδι πόλης και ταινία μικρού μήκους  που δεν μπορεί να παρομοιασθεί με κάτι. Πρέπει να το ζήσεις. Η ιδέα προέκυψε μέσα από τα "ποδηλατρικά μυαλά" και βελτιώθηκε μέσα στα χρόνια. Διοργανώνεται από τους Ποδηλάτρεις αλλ

ά και εκτελείται από όλους τους παίκτες, που είναι και αυτοί με την σειρά τους εν δυνάμει Ποδηλάτρεις. Είναι σαν ένα παιχνίδι που ανήκει στην ίδια την πόλη.

 

Πείτε μας μερικές αναμνήσεις από τις προηγούμενες δύο διοργανώσεις «φεγγάρι στη Ρόδα»;

Χμμ..ποδηλάτης να πέφτει στην θάλασσα οικειοθελώς, "γάμος" στην Μητρόπολη με αψίδα ποδηλάτων, μποτιλιάρισμα από ποδήλατα, δημόσιο "στριπτίζ"(κατάλληλο), ενήλικες να γκρινιάζουν, να ορύονται ακόμα και να βουρκώνουν για κάποιου είδους αδικίες στο παιχνίδι (αποδεικνύοντας πόσο παθιασμένα σαν παιδια μπορούν να παίξουν). Επίσης αξέχαστος ήταν και ο διάλογος μεταξύ μιας μητέρας και του παιδιού της, όντας αργά το βράδυ 02.30 περίπου και το παιδί να παρακαλάει την μητέρα να πάνε σπίτι ενώ η μητέρα του έλεγε: Όχι, ακόμα, σε λίγο. Τέλος λίγοι μπορούν να ξεχάσουν την σχεδόν συγκινητική ατμόσφαιρα στο π. λιμάνι πέρυσι, με την συσκότιση και τα 500 κόκκινα φωτάκια ποδηλάτου να αναβοσβήνουν κατά μήκος του λιμανιού.

 

Τι σχεδιάζετε για το φετινό «φεγγάρι στη Ρόδα»;

Αυτή ερώτηση αφορά άκρως απόρρητα "κρατικά" μυστικά. Πιο εύκολα θα μάθαινες που έμενε ο Μπιν Λαντεν παρά τί σχεδιάζουμε για το Φεγγάρι 4. Το μόνο που μπορούμε να πούμε είναι ότι λέγεται POST OFFICE. Tα υπόλοιπα θα τα μάθετε την Τετάρτη, 18 Μαΐου, στις, 20.32, στην Αγορά...

 

Συνέντευξη : Μιχάλης Νικολακάκης - Ματθαίος Φραντζεσκάκης