Με την Φωνή των Γονιών

Φύλλο 107 - Δεκέμβριος 2011

«Όλοι είναι ιδιοφυίες, αλλά αν κρίνεις ένα ψάρι για την ικανότητά του να σκαρφαλώσει σε ένα δέντρο, τότε θα περάσει όλη του τη ζωή πιστεύοντας ότι είναι ηλίθιο» Α. Αϊνστάιν

H διαφορά… Η διαφορά ως κατάσταση. Οι διαφορές … στην αντίληψη. Η διαφορά ως ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, αλλά και ως μειονέκτημα. Η διαφορά ως δικαίωμα και η ανοχή σε αυτήν, η ανθρωπιά. Προσεγγίζοντας μια άλλη πτυχή της διαφορετικότητας, με αφορμή την Πρώτη εβδομάδα του Νοεμβρίου που ήταν αφιερωμένη  Πανευρωπαϊκά στη διαφορετικότητα, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Γονέων και Κηδεμόνων με δυσλεξία και μαθησιακά προβλήματα, η Ένωση Γονέων Ν. Χανίων και η Ιερά Μητρόπολη Κυδωνίας και  Αποκορώνου οργάνωσαν διημερίδα για τη διαφορετικότητα στη μάθηση.

Στο  τιμόνι του νεοϊδρυθέντος σωματείου η συνάδελφος από τα παλιά Ειρήνη Μαστοράκη η ίδια μητέρα παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες που ηγείται αυτής της αξιέπαινης προσπάθειας που έχει συσπειρώσει σε ένα εξάμηνο 200 περίπου γονείς που τους ενώνουν κοινές αγωνίες, κοινά βιώματα, κοινές προσπάθειες και ένα ΚΟΙΝΟ ΣΥΜΦΕΡΟΝ το συμφέρον των παιδιών τους…

Όλοι μαζί έγιναν μια γροθιά σε ένα σωματείο που έχει πάντα ανοιχτές πόρτες για όλους (εμπλεκόμενους και όχι μόνο) στην πληροφόρηση, στην ανταλλαγή απόψεων και  εμπειριών, καθώς  και στην από κοινού συμπόρευση. Προσπαθώντας να βάλω σε τάξη μες στο νου μου όλα όσα άκουσα και βίωσα σε αυτές τις δύο εσπερίδες της διημερίδας, έτρεξα πίσω στο χθες των σχολικών μου χρόνων αναμοχλεύοντας τον «εκπαιδευτικό πολιτισμό» της γενιάς μου που από την μια λόγω νοοτροπίας και από την άλλη λόγω έλλειψης εργαλείων χαρτογράφησης των αιτιών μιας δυσκολίας στη μάθηση, εύκολα κατηγοριοποιούσε το καλό και το κακό διαχωρίζοντας βέβαια τα ερίφια και τα πρόβατα, καταρρακώνοντας την αυτοεκτίμηση, ποδοπατώντας τον αυτοσεβασμό, ανοίγοντας έτσι το δρόμο για «τη σφαγή των εριφίων»…

Εάν η οικογένεια ήταν ενωμένη και στήριζε, ενίσχυε, ενθάρρυνε, επούλωνε τον λαβωμένο ψυχισμό του παιδιού, τότε υπήρχε ελπίδα το παιδί ανακτώντας το ηθικό του να ξεδιπλώσει τον «κρυμμένο θησαυρό» του δυναμικού του, διαφορετικά η αυτοπεποίθηση πήγαινε περίπατο… Από το χθες έως το σήμερα έχουν αλλάξει πολλά και ευτυχώς προς το καλύτερο οι γονείς ανεξάρτητα από το κοινωνικό τους υπόβαθρο ή το μορφωτικό τους επίπεδο είναι πολύ περισσότερο υποψιασμένοι από ότι παλαιότερα συνεπώς εύκολα αλλά και άφοβα καταφεύγουν στους ειδικούς ψάχνοντας «τη λύση».

Τα ανησυχητικά σημάδια της μαθησιακής δυσκολίας  που τις περισσότερες φορές ξεκινάνε από την σχολική περίοδο της ζωής ενός παιδιού όπως (τα πολλά ορθογραφικά λάθη, δυσκολία στην γραφή και την ανάγνωση, η απουσία τονισμού και η δυσκολία στην έκφραση) σε συνδυασμό με αλλαγές στην συμπεριφορά όπως (υπερκινητικότητα ή επιθετικότητα και άρνηση για το σχολείο) κινητοποιούν τους γονείς στην άμεση ανίχνευσή της εστίας της δυσκολίας που καλό είναι να γίνεται έγκαιρα, και όχι αργά! «Δεν υπάρχει σπίτι χωρίς δυσκολίες» μου είχε πει εν τάχει στο διάλλειμα της δεύτερης εσπερίδας η Ειρήνη και η αλήθεια είναι ότι τα βότσαλα της κάθε διαφοράς, που διαταράζουν τα ήρεμα λιμνάζοντα νερά μιας οικογένειας, φτάνουν πολλές φορές στο σημείο να απειλούν ακόμη την ενότητά αλλά και τη συνοχή της.

Το γνωστό μας σε όλους ασχημόπαπο του παραμυθιού που παραγκωνίσθηκε, χλευάστηκε, και που στο τέλος αυτοεξορίστηκε αποκλεισμένο και εγκλωβισμένο μες στην απόρριψη, λόγω της διαφοράς του, παλεύοντας με θάρρος τις σκληρές συνθήκες τις απομόνωσης και τις επιβίωσής του στο τέλος τα κατάφερε. Έτσι, μεγαλώνοντας ωριμάζοντας και καλλιεργώντας τον εαυτό του μεταμορφώθηκε  σε ένα πανέμορφο κύκνο!

Η σιγουριά του πετάγματος στην πορεία της ζωής ενός παιδιού με μαθησιακές δυσκολίες, δεν απαιτεί μονάχα και μόνο δυνατές φτερούγες, αλλά και σταθερή πεποίθηση του «μπορώ, είμαι ικανός, θα τα καταφέρω». Αυτό ακριβώς τον ανεκτίμητο θησαυρό της αυτοεκτίμησης ενός παιδιού οφείλουμε εμείς οι γονείς καθημερινά να κρατήσουμε ψηλά, και επουδενί λόγω να αφήσουμε να τελματώσει. Κρατώντας για το τέλος το καλύτερο, κλείνω τη στήλη με μία ακόμη φράση της Ειρήνης που μέσα σε αυτήν βρίσκεται όλη  η ουσία της ενότητας, της αλληλεγγύης, της ομοφωνίας αλλά και της επιτυχίας όταν πολλές φωνές γονιών ενωθούν μαζί σε μία φωνή. «Όλοι οι γονείς μαζί, έχουμε άλλο θάρρος, άλλη δύναμη».

Καλά Χριστούγεννα!