Προαιρετικά

Χρονιά διεκδικήσεων

skitso 3-1

Σε επίπεδο πολιτικής και κοινωνικής οργάνωσης στα δημοκρατικά πολιτεύματα όλες οι πράξεις και οι ενέργειες των αρχόντων έχουν σκοπό να υπηρετούν τον άνθρωπο και να διαφυλάττουν την αξιοπρέπειά του.

Το πνεύμα σεβασμού προς αυτόν καταξιώνει την ανθρώπινη ζωή και εξασφαλίζει την ομαλή κοινωνική συμβίωση. Όταν ένας άνθρωπος αδυνατεί να καλύψει τις πρωτογενείς του ανάγκες, να εξασφαλίσει την τροφή, το νερό, τα ρούχα και τη στέγη του, καταρρακώνεται η αξιοπρέπειά του και εκμηδενίζεται η προοοπτική του ζην αυτού του ανθρώπου.

Όταν ένας άνθρωπος δεν μπορεί να έχει πρόσβαση στα κοινωνικά αγαθά της της υγείας, της παιδείας, της εργασίας και της ασφάλισης, η αξιοπρέπειά του ευτελίζεται και εξουδετερώνεται η προοπτική του ευ ζην. Όταν ένας άνθρωπος δεν μπορεί να απολαμβάνει την ελευθερία σε όλες τις  μορφές της, η αξιοπρέπειά του ποδοπατείται.

Οι σύγχρονες δημοκρατίες στήριξαν τη λαοφιλία τους στη νομική κατοχύρωση των δικαιωμάτων της πρώτης(ατομικά και πολιτικά) και δεύτερης γενιάς(οικονομικά,κοινωνικά και πολιτιστικά), τα θεμέλια των οποίων τέθηκαν με το Διαφωτισμό, τη Γαλλική Επανάσταση, με τους αγώνες των εργατών στις βιομηχανικές κοινωνίες του 19ου αιώνα και με τη Ρωσική Επανάσταση.

Τα δημοκρατικά κράτη όφειλαν να δημιουργούν τις προϋποθέσεις για ανάπτυξη, πρόσβαση στην εργασία, άσκηση συνδικαλιστικών ελευθεριών, κοινωνική ασφάλιση, υγεία, εκπαίδευση, ικανοποιητικό βιοτικό επίπεδο, πολιτιστική ζωή, πρόσβαση και συμμετοχή στην επιστήμη.

Επένδυσαν στο Κράτος Δικαίου και Πρόνοιας, για να περιορίσουν τις οικονομικές και κοινωνικές ανισότητες, να προστατεύσουν τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, να εξασφαλίσουν την αποτελεσματικότητά τους, να επιτύχουν την ειρηνική κοινωνική συμβίωση και να περιφρουρήσουν την ανθρώπινη αξιοπρέπεια.


Η παγκοσμιοποίηση μετάλλαξε το DNA των δημοκρατιών και τις μετέτρεψε σε απολυταρχίες των ισχυρών του πλούτου. Οι στόχοι και οι προτεραιότητες των δημοκρατιών επικεντρώνονται τώρα πια στην οικονομική μεγέθυνση, ακολουθώντας απαρέγκλιτα σχέδια και στρατηγικές που παραβιάζουν τα ανθρώπινα δικαιώματα και καταστρέφουν το φυσικό περιβάλλον.

Γι’ αυτό το λόγο, στην υπηρεσία του στόχου της υπερανάπτυξης τέθηκαν μηχανισμοί οι οποίοι εκφύλισαν τους συμβαλλόμενους του κοινωνικού συμβολαίου. Ο πολιτικός κατάντησε ανδρείκελο των οικονομικά ισχυρών, για να μπορεί να εξασφαλίζει τη παραμονή του-έστω με κάποια διαλείμματα-στην εξουσία. Εγκατέλειψε την ιδεολογία του, απαρνήθηκε την πίστη του στο όραμα της κοινωνικής δικαιοσύνης, η σχέση του με την εξουσία και το χρήμα έγινε νοσηρή. Ο πολίτης πάλι μετατράπηκε σε πειθήνιο όργανο της διαφημιστικής προπαγάνδας, έγινε καταναλωτής ζώντας την ψευδαίσθηση του υλικού ευδαιμονισμού.
Στη χώρα μας τα δύο μεγάλα κόμματα που κυριάρχησαν στο πολιτικό προσκήνιο από τη μεταπολίτευση και μετά ευθύνονται για την προσβολή της εθνικής και ατομικής-ανθρώπινης αξιοπρέπειας του λαού μας.

Οι «ιδεολόγοι» της δεξιάς και της κεντροαριστεράς μετέτρεψαν τον πολίτη σε πελάτη της ψηφοθηρικής βιομηχανίας  τους και τον άνθρωπο σε ενεργούμενο και μέσο για να ικανοποιήσουν και να κορέσουν τη βουλιμία τους για εξουσία, αυτοπροβολή και χρήμα. Η χώρα μας έχασε την εθνική της αξιοπρέπεια.

Και συνεχίζουν αμετανόητοι και ανυποχώρητοι το καταστροφικό τους έργο, πιστοί στην «ιδεολογία» του νεοφιλελευθερισμού που σαρώνει και την ανθρώπινη αξιοπρέπεια.
Τον Δεκέμβριο ο λαός της Συρίας πραγματοποίησε καθολική «απεργία αξιοπρέπειας» με στόχο να εντείνει τις πράξεις πολιτικής ανυπακοής κατά του ηγέτη Άσαντ. «Απεργία αξιοπρέπειας» πραγματοποιούν και οι δικοί μας ήρωες στον Ασπρόπυργο, οι χαλυβουργοί.

Ο ευτελισμός της ανθρώπινης αξιοπρέπειας είναι ίσως το μοναδικό κίνητρο που μπορεί να αφυπνίσει ένα λαό από το λήθαργο της αδράνειας και της παθητικότητάς του, των αυταπατών του αλλά και της αμφιβολίας του για τη δικαίωση του αγώνα του.
Η φετινή χρονιά ας είναι λοιπόν χρονιά διεκδίκησης όσων κατακτήσεων μας στέρησαν με τη βία οι «υπερασπιστές» της δημοκρατίας και της πατρίδας μας. Και κυρίως ας είναι χρονιά διεκδίκησης της αξιοπρέπειάς μας.
Καλή Χρονιά!!!