09242017Κυρ
ΕνημέρωσηΣαβ, 13 Μαϊ 2017 10am

Η Συνέντευξη του Μήνα

“Vamos Ensemble”

DSC 0408-w
vamos logo
vamos 1-w

Vamos Ensemble” μια μουσική πρόταση από τα Χανιά και …

από την Ανατολή μέχρι την Δύση

Η συνέντευξη που ακολουθεί έγινε με αφορμή την τελευταία επιτυχημένη παρουσίαση του μουσικού συνόλου «Vamos Ensemble» με τον τίτλο «Μέντα και Καννέλα». Μια κουβέντα με τον Καλλιτεχνικό Επιμελητή του Vamos Ensemble Κώστα Κεχράκο. Κουβέντα γνωριμίας τόσο της παράστασης όσου και του ίδιου του Μουσικού Συνόλου «Vamos Ensemble».

Πώς επιλέχθηκε ο τίτλος της παράστασης «Μέντα και Καννέλα»;

Όταν ετοιμάζαμε το καινούργιο μας πρόγραμμα, ένα πρόγραμμα που θέλαμε να αναδείξει την στενή σχέση που έχει το έντεχνο τραγούδι με την παραδοσιακή μας μουσική και το ρεμπέτικο, οδηγηθήκαμε εκ των πραγμάτων και στην μουσική της χαμένης πατρίδας, της Σμύρνης. Έπεσε τότε η ατάκα “μέντα” για την δύση και “κανέλλα” για την ανατολή, για να κωδικοποιήσουμε τα κομμάτια, μας άρεσε και το κρατήσαμε. Αν και νομίζω πως οι τίτλοι από μόνοι τους δεν καθορίζουν σε τίποτα το περιεχόμενο και το συναίσθημα μιας παράστασης. Αυτό θα φανεί στην σκηνή.

Στην παράσταση «μπλέκονται» οι μουσικές της Ελλάδας και της Σμύρνης. Ποιες στιγμές και ποια πρόσωπα στη μουσική αυτή ιστορία ξεχωρίζετε;

Ναι, όπως το λες “μπλέκονται”. Υπάρχουν συνδετικά νήματα, είτε ορατά, με την έννοια της άμεσης μουσικολογικής σχέσης, είτε αόρατα και μυστήρια με την έννοια της δημιουργίας παρόμοιων συναισθημάτων από την ακρόαση των φαινομενικά διαφορετικών αυτών μουσικών. Για τις μουσικές μας, την πολιτισμική και μουσική συνέχεια που διέπουν τα μουσικά είδη στον ελλαδικό χώρο, για το παραδοσιακό, το έντεχνο και το ρεμπέτικο τραγούδι, παραπέμπω στην ιστορική διάλεξη που έδωσε ο Μάνος Χατζηδάκις, σε μια δύσκολη εποχή, το 1949, με τίτλο “ Η Ερμηνεία και Θέση του Σύγχρονου Λαϊκού Τραγουδιού (Ρεμπέτικο)”, στο Θέατρο Τέχνης.

Όσον αφορά τον λαϊκό μουσικό πολιτισμό της Σμύρνης, υπήρξε μεγάλη προίκα και δραστικός αιμοδότης της λαϊκής μουσικής έκφρασης, η οποία αναπτύχθηκε στη μητροπολιτική Ελλάδα μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή. Η έκφραση αυτή, ευρύτερα γνωστή με την ονομασία «Ρεμπέτικο τραγούδι», αποτέλεσε τη μήτρα του νεότερου αστικού ελληνικού τραγουδιού. H κορύφωση της ανθοφορίας του μικρασιατικού τραγουδιού παρατηρείται την περίοδο 1900-1922.

Μετά τα δραματικά γεγονότα του 1922, η μουσική της Σμύρνης λειτούργησε σαν κιβωτός για τη συλλογική μνήμη κι σαν πολύτιμο σημείο αναφοράς για την καταγωγή και την ταυτότητα των προσφύγων που αναζήτησαν την τύχη τους στις «νέες» πατρίδες.

Μια σειρά από λαϊκούς δημιουργούς που γεννήθηκαν στα χώματα της Ελληνικής ανατολής μεταλαμπάδευσαν την δύναμη και την φινέτσα της μουσικής  τους στο Ελληνικό τραγούδι. Γιοβάν Τσαούς, Βαγγέλης Παπάζογλου, Παναγιώτης Τούντας, Κώστας Σκαρβέλης, Σπύρος Περιστέρης, Αντώνης  Νταλκάς και τόσοι άλλοι σπουδαίοι Σμυρνιοί μουσικοί μετά την καταστροφή του '22  φτιάχνουν το σμυρνάιϊκο-ρεμπέτικο και μετά το πειραιώτικο-ρεμπέτικο τραγούδι.

 

Η ελληνική μουσική έχει ομοιότητες με άλλων χωρών;

Με μια πιο στενή μουσικολογική προσέγγιση, έχει σχέση καταρχήν με τις γειτονικές χώρες. Με την τούρκικη μουσική για παράδειγμα, όπου πολλές μουσικές κλίμακες  που χρησιμοποιούνται είναι παρόμοιες, υπάρχουν κοινές μελωδίες και ρυθμοί, καθώς και κοινά μουσικά όργανα, π.χ. το σαντούρι, το κανονάκι, το βιολί, η πολίτικη λύρα κ.λ.π. Σε ένα άλλο επίσης επίπεδο, π.χ. αν συγκρίνουμε τις κοινωνικοπολιτικές συγκυρίες στην Ελλάδα, με εκείνες του εξωτερικού, θα δούμε μεγάλη ομοιότητα του ρεμπέτικου με αντίστοιχα  αστικολαϊκά είδη μουσικής σε Ευρώπη και Αμερική: flamenco, fado, tango, blues, jazz.

Πώς προέκυψε το Μουσικό Σύνολο «Vamos» και , μάλιστα, με αφετηρία το Βάμο Αποκορώνου;

Το δελτίο τύπου για το “Vamos Ensemble” αναφέρει: “...το μουσικό σύνολο «Βάμος» είναι το σημείο συνάντησης μιας ομάδας ανθρώπων με ευαισθησία και μεράκι για τη μουσική. Μια πρωτοβουλία εναλλακτική στα μουσικά δρώμενα του τόπου, που γεννήθηκε στο Βάμο και σιγά-σιγά αρχίζει να αγκαλιάζει φίλους μουσικούς με τις ίδιες καλλιτεχνικές ανησυχίες και κυρίως την ίδια αισθητική αντίληψη για τη μουσική...”

Το “παρασκήνιο” σε αυτό είναι ότι συναντήθηκα φιλικά και επαγγελματικά με τον Νίκο Φραγκιαδάκη (πιανίστα και πρόεδρο του Συλλόγου μας). Ο Νίκος, λάτρης της κλασσικής μουσικής προσπαθούσε ήδη με πολύ  μεράκι να πραγματώσει μια σχετική ορχήστρα. Ταίριαξαν οι ιδέες μας και με πολύ- πολύ προσπάθεια, βρήκαμε τους φίλους μουσικούς, στήσαμε την ορχήστρα και διοργανώσαμε μόνοι μας τις πρώτες εκδηλώσεις. Μετά το πράγμα σιγά-σιγά πήρε το δρόμο του...Το Vamos Ensemble πλέον είναι η πολύ καλή αυτή ομάδα και είναι πολύ ωραίο που υπάρχουν σπουδαίοι μουσικοί στο σχήμα με πολύ αγάπη και ευθύνη για αυτό που κάνουμε...ο καθένας τους είναι πολύ απαραίτητος για το σχήμα... Θα ήθελα επίσης να πω ότι ένα σημαντικό στοιχείο είναι το ταίριασμα των διαφορετικοτήτων μας, μιας και τα δώδεκα (αυτή τη στιγμή) μέλη μας έχουν τέσσερις διαφορετικές εθνικότητες, διαφορετικές ηλικίες, διαφορετικούς τόπους διαμονής (Χανιά, Βάμος, Ρέθυμνο), διαφορετικά επαγγέλματα... Όσο για τον Βάμο Αποκορώνου, εκεί βρεθήκαμε πρώτη φορά, εκεί γίνανε οι πρώτες συζητήσεις και παίξαμε για πρώτη φορά, είναι πολύ ωραία αίσθηση αυτό το έξω από την πόλη.... και είναι και το χωριό του Νίκου που το αγαπά τόσο πολύ...και επίσης έχει ένα συμβολικό χαρακτήρα το εκτός περιφέρειας, το εκτός πεπατημένης....


Πώς σχολιάζετε τη μουσική σκηνή της Κρήτης; Υπάρχουν καλλιτέχνες, χώροι;

Δεκαετίες τώρα δεν υπάρχει, καμιά μέριμνα για το πολιτισμό και την μουσική παιδεία από το κράτος. Αντιθέτως υπάρχει μια ώθηση προς την ευτέλεια , την εμπορικότητα, τις παραγωγές τύπου eurovision κ.λ.π. Παρόλα αυτά η μουσική της Κρήτης  εξακολουθεί να υπάρχει, να είναι ζωντανή. Η Κρήτη είναι μια περιοχή της Ευρώπης που ακόμα στα γλέντια τους, στους γάμους, γενικώς στη ζωή τους οι άνθρωποι εδώ παίζουν την παραδοσιακή μουσική τους. Είναι πολύ ιδιαίτερο αυτό, λέει πολλά για την δύναμη αυτής της μουσικής. Υπάρχουν βέβαια και κάποιοι καλλιτέχνες που πατώντας εκεί φτιάχνουν καινούργια πράγματα. Κι αυτό πολύ ενδιαφέρον. Όσο για τους χώρους...τους χώρους τους κάνουν οι άνθρωποι...δεν είναι εύκολο λοιπόν και να έχει κάποιος επίπεδο σαν επαγγελματίας και μεράκι και να αντέχει το άδικο καθεστώς που υπάρχει για όποιον δεν είχε άκρες με την εξουσία....

Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας;

Επειδή ότι κάνουμε το κάνουμε με τις δικές μας δυνάμεις, αναγκαστικά προσέχουμε την οργάνωση και προώθηση των εκδηλώσεων μας. Ιδρύσαμε λοιπόν τον Σύλλογο “Μουσικό Σύνολο Βάμος” μέσω του οποίου διοργανώνουμε, φροντίζουμε και προωθούμε τις εκδηλώσεις μας. Ελπίζουμε ότι σύντομα θα μας παραχωρήσει και ο Δήμος Αποκορώνου ένα δικό μας χώρο στον Βάμο. Θέλουμε εκτός από την μουσική μας να έχουμε την φροντίδα όλης της εκδήλωσης (χώρος, ήχος) μιας και αυτά είναι βασικά κομμάτια του όλου έργου.Το καλοκαίρι έχουμε αρκετές συναυλίες (Χανιά, Ηράκλειο, Ρέθυμνο) και σχεδιάζουμε και ένα διήμερο φεστιβάλ στο Καρύδι του Βάμου με την συμμετοχή κι άλλων καλλιτεχνών.

 Απώτερος σκοπός  μια συναυλία με δικά μας κομμάτια μιας και αρκετά μέλη μας έχουν δικιά τους δημιουργία. Αλλά αυτό θα έρθει στην ώρα του...